Monday, December 22, 2008

Siapakah AKU?

Termenung sejenak....terimbau semule zaman dulu kala, mase sekolah...rajin sgt masuk pertndingan...lakonan,sajak, pidato, syarahan...BM, BI, B.Arab...nasib baek je xde bhs mandarin..klu tak semua sapu. Tapi....hmm...tak pernah menang..huhu...tapi, tak pernah kesah kalah menang, yg pnting amek bahagian..tambah ilmu, cari pengalaman

Ble pkir balek, pertndingn tu memerlukan aku bercakap di hdpn orang ramai...so, nervous adalah perkara biase n byk kali gak rasenye aku lupe isi, ape lg bukak kertas balek la...dah la cakap kurg lancar bak kate sorang cikgu tu,"intonasi kamu monotonous"...(monotonous=serata,tiada nada)....teguran yg membina(langsung tak amek hati)...masalah besarnye, tgn aku ni selalu mengalami 'tremous'....dr jauh pn bleh nmpak kertas yg aku pegang 'menggeletar'....hahaha...tp sbb yg bleh buat aku meneruskan pertndingan dgn baik adalah kerana....aku hanya baca teks kat tangan, tak payah pndang audiences sehinggalah habis teks...clever of me(psycologically).....haha, tu yg tak penah menang tuh..

Walaupn rase mcm cari malu je, tp entah kenape tetap jugak ad keyakinan nk brdepan ngan orang ramai...penah gak trikir,"tak tau malu ke aku nih?"....tp kira better la, at least aku mencuba berbnding orang lain yg dh mengaku kalah walaupn blum pn bermula..(bangga)...lagipn mase tuh budak2 lagi, kalau malu pn xde la malu sgt..buat muka tebal je...tp, ble makin besar, makin tinggi la rase malu tuh so, makin kurang la keyakinan cakap depan orang ramai....ble cikgu nak buat ujian lisan, gemuruhnye bukan main..dua tiga kali ulang-alik masuk bilik air, muka pucat giler....hahaha(geli hati dibuatnye)....tp nasib baik la aku jenis yg pndai cover, tak la nmpak takut sgt...buat2 muka confidence tp padahal dlm hati mcm gempa bumi....hehe



Sekarang?ble dh masuk universiti ni rase cam tak participate langsung dlm sosial activity...kenape aku tak seperti dulu?...byk kali aku tengok senior2 aku bagi talk n forum kt atas pentas, tengok kawan2 jd mc dgn selamba(siap buat lawak spontan), tengok junior2 lead kumpulan dgn baik skali....aku nak sgt jd seperti mereka...(kagum)...kenapa aku tak sehebat mereka?lame aku melayang.....tetiba laptop aku 'melagukan' satu lagu nih..tajuknye, 'Stay the Same'



Don't you ever wish you were someone else
You were meant to be the way you are exactly
Don't you ever say you don't like the way you are
When you learn to love yourself you're better off by far
And I hope you always stay the same coz there's nothing about you I would change

I think that you could be whatever you wanted to be
If you could realize all the dreams you have inside
Don't be afraid if you've got something to say
Just open up your heart and let it show you the way

Believe in yourself reach down inside
The love you find will set you free
Believe in yourself you will come alive
Have faith in what you do you'll make it through



Ilham yang datang tanpa diduga...lirik die mmg mudah tangkap, so aku terus tulis...mcm tau2 je ap yg berlegar2 kt kepala nih...huhu....aku akn tetap menjadi diriku,tapi tak bermakna there's no improvement inside me....mungkin tak salah nak kagum dengan orang yg lebih hebat, tp jadikanlah itu sebagai semangat kite nak berubah menjadi seperti mereka..oops, bukan 'menjadi seperti mereka' tetapi 'menjadi hebat seperti mereka'..


Yup, aku akan terus mnjadi diriku tp bukan diriku yg lemah sebaliknya diriku yg bertmbah2 hebatnye...haha(penuh semangat)....mungkinkah suatu hari nanti aku akn jd lebih hebat drp mereka?...(melayang)

1 comment:

  1. Bila terlalu banyak mutiara berkumpul di padang pasir ini, semua berkilauan dan kita seakan hilang cahaya.
    stay the same ukht, teruskan bakat dan kebolehanmu!

    ReplyDelete