Tuesday, July 14, 2009

Surat CINTA

Rasa sebak tiba-tiba merantai hati ini. Mata ini pula sudah kebal untuk dilelapkan. Ini semua gara-gara ingatan ini telah diikat dek imbauan kalam-kalam sucimu padaku. Tika manusia lain hanyut dialun mimpi, hati ini tidak keruan, lantas gerobok usang itu juga yang kukunjungi. Sedang asyik tangan membelek-belek kitab-kitab, pandangan ini tertumpu pada lembaran hijau di atas gerobok, terasing daripada kitab-kitab lain dek keistimewaannya pada diriku.

Kucapai lembaran itu penuh tanda tanya. Sudah lama aku tidak membuka lembaran itu. Mungkinkah hati ini terpanggil gara-gara rasa rindu sudah terpaut padanya? Aku mengusap-usap membuang habuk yang meliputi. Langkahan kaki ini sengaja dituju ke sudut kamar, dikuak jendela kayu menampakkan samar-samar cahaya bulan menerangi segenap ruang. Sesekali api pelita meliuk lemah ditiup bayu malam yang nyaman. Kedengaran merdu sekali suara alam, desingan unggas diselang-seli bunyi aliran sungai, sudah cukup untuk melabelkannya muzik kegemaran setiap telinga yang mendengar.

Perlahan, kuselak lembaran itu, lembaran surat cintamu. Dalam hening malam, kubaca satu-persatu kalimahnya. Sungguh puitis bahasa tersusun, indah bila dihayati. Kalbuku terusik. Kuteruskan jua membacanya, kuteliti isi maknanya penuh syahdu. Walau bukan pada bicara, walau hanya terukir pada surat cinta, aku faham benar isi hati lembaran itu. Padamu, jiwa ini adalah milikmu dan sememangnya hati ini sudah lama terikat padamu. Dimana saja kuberdiri, namamu meniti di bibir ini. Kemana saja kumelangkah, ingatanku padamu tidak akan luput. Segala apa yang kulakukan, pasti untukmu.

Aku ingin menjadi kekasihmu, namun kusedar diri ini masih lemah diarus nafsu bermaharajalela. Dinanya aku tertipu dek permainan dunia. Butanya aku tidak nampak peluang yang kauhamparkan. Surat cintamu tiada henti kubaca, namun ada sela tercipta di antara waktu. Terdengar esakan insaf tidak bergema. Ada titisan-titisan jernih bertaburan, berkilauan dek terkena pancaran cahaya bulan. Jatuhnya tanpa suara. Alirnya semakin deras, tidak boleh lagi diseka, hanya dibiar membasahi sudut kamar itu. Hati ini tekad sekali ingin bertemu denganmu.

Aku berusaha untuk berubah menjadi wanita solehah yang kuat jiwanya membina jalan menuju syurga. Jalan jihad kupilih, walau kekadang sakit jatuh tidak betah, kubangkit pantang menyerah. Bukankah itu hasrat yang kaukalamkan dalam surat cinta? Semangat itu akan terus kusuburkan dalam sanubari. Sedaya mampu, hasrat diterjemah sebagai cabaran, lantas tangan mengukir diari menjejak martabat srikandi sejati. Oleh itu, tidak rela aku meninggalkan surat cintamu. Setiap batas waktu, kubuka lembaran surat cinta itu, agar hati ini bisa suci seputih salju. Akan kuhayatinya saban hari, agar diri ini sentiasa sedar ada cinta suci sedang menanti, yang menanti bertemuku di taman firdausi, sebagai kekasih selamanya.



Surat Cinta Allah swt kepada HambaNya

Firman Allah swt ; Mafhumnya : (Al-Quran) ini adalah penerangan bagi seluruh manusia, dan petunjuk serta pelajaran bagi orang-orang yang bertaqwa. (Surah Ali 'Imran : ayat 138)

No comments:

Post a Comment