Sunday, September 6, 2009

MAJLIS TADARUS REMAJA Membentuk Sinar


Setengah hari ini saya berada di Masjid Solihin Teras Jernang, mengendalikan Majlis Tadarus Quran. Bermula jam 8.30 pagi, pendaftaran peserta yang terdiri daripada kanak-kanak seawal 4 tahun sehingga remaja 16 tahun. Tidak ketinggalan peserta IPT yg turut memenuhi dewan kuliah masjid..Majlis dimulakan dengan solat Dhuha dan solat Hajat berjemaah..
.

Peserta tekun mendengar taklimat daripada Kak Lina, S/U Nisa' Serdang
.
Tanggungjawab yg dipikul adalah sebagai fasilitator mengendali kumpulan tadarus. Adik2 kumpulan 4 (kump saya) comel2 belaka..Jasyrin 10tahun, Najihah 11tahun, Farah 11tahun, dan Syazana 16tahun..Tidak banyak masalah ber’halaqah’ bersama mereka selama hampir 2jam. Alhamdulillah, saya puas hati dengan tilawah mereka. Mereka juga ‘sporting’ menerima teguran saya dan tidak segan untuk bertanya soalan. Kelancaran bacaan mereka menyebabkan kami tamat juzu’ 14 lebih awal..apalagi, mulalah sesi sembang ilmiah kami..macam2 yg menjadi topik perbualan, daripada famili, akademik, ibadat, sirah, sehinggalah impian yang ingin dicapai..
 .
Jasyrin mahu jadi pilot, Najihah mahu jadi cikgu..alhamdulillah.., dan Syazana mahu jadi akauntan..Cita-cita Farah pula sama dengan saya, mahu jadi doktor. Tapi doktor lepasan Universiti Al-Azhar mengikut jejak langkah abangnya yg belajar di Mesir jurusan Usuluddin..’Tabik’ saya pada adik Farah, impiannya besar dan jelas walaupun usia baru mencecah 11tahun.. Rasa kagum juga pada mereka kerana semuanya mempunyai keinginan untuk hafaz kalam suci al-Quran..
.

Adik-adik saya menerima cenderahati yg disampaikan Kak Sab, Ketua Nisa' Serdang
.
Slot seterusnya diisi oleh Ustazah Shafawati mengenai Nuzul Quran memandangkan malam nanti masuk 17 Ramadhan. Slot terakhir adalah slot bersama Nisa’ Serdang selaku penganjur majlis ilmu ini. Selepas itu, adik2 diberi cenderahati sebagai tanda terima kasih atas kesanggupan mereka hadir ke majlis. Seramai 9 rakan fasilitator yg turut menyumbang tenaga dan ilmu. Hadir juga memantau majlis kami, Ustazah Zuriati, Ketua Muslimat Serdang. Kami bersurai pada jam 1 tengahari dengan memperlihatkan wajah kepuasan setiap dari mereka termasuk para fasilitator dan penganjur..
.


Bersama Ustazah Shafawati dan Hafiza, rakan fasi saya
.
Alhamdulillah, majlis berlangsung lancar..Harap sangat majlis ilmu seperti ini akan lebih 'grand' lagi dengan kehadiran lebih ramai remaja-remaja dan kanak-kanak. Mereka ini pelapis negara. Memang wajar mereka didedahkan dengan aktiviti2 yg dapat mendidik rohani mereka di samping program fizikal dan mental..Moga masyarakat hadapan lebih peka dan faham agama dalam konteks 'Islam is The Way of Life'..

No comments:

Post a Comment