Thursday, September 3, 2009

Nikmat RAMADHAN & KEMERDEKAAN


Syukur Alhamdulillah, 31 Ogos tahun ini jatuh pada 10 Ramadhan..Erti kemerdekaan kali ini amat besar pada saya. Berada dalam madrasah Ramadhan, diri ini ditarbiyah supaya memerdekakan diri daripada hambatan nafsu juga hasutan syaitan yg dilaknat. Apakah erti negara merdeka andai diri masih lagi dijajah nafsu? Persoalan yg bukan mahukan jawapan tetapi tindakan. Amal2 soleh harus segera dipertingkat agar barakah Ramadhan ini menyerap ke dalam jiwa bukan sahaja untuk bulan ini malah untuk bulan2 seterusnya..Semoga erti kemerdekaan lebih bermakna pabila jiwa2 merdeka menerajui negara merdeka..
Ameen...
 
Nabi SAW bersabda :
Ertinya : “Barangsiapa yang memberikan juadah berbuka buat orang yang berpuasa maka baginya pahala seperti orang yang berpuasa itu tanpa kurang sedikit pun" (Riwayat At-Tirmidzi)
.
Disebut dalam sebuah hadis lain, Ertinya : “Barangsiapa yang mengenyangkan seorang yang berpuasa (berbuka), Allah akan memberinya minum dari telagaku ini dengan satu minuman yang tidak akan haus sehinggalah ia memasuki syurga" (Riwayat Al-Baihaqi)
.
Mesra Ramadhan Bersama Anak Yatim
.
Pada 7 Ramadhan, saya berkesempatan berbuka puasa bersama anak2 yatim Darul Izzah, Bangi anjuran Perubatan..Majlis diadakan penuh sederhana..buka puasa, solat maghrib, isyak, dan tarawikh berjamaah..juga penyerahan sumbangan daripada warga Perubatan..
Walaupun mereka terdiri daripada adik2 lelaki sahaja namun, mereka tetap ramah melayan kakak2 yg hadir..Dek melayan kerenah adik2 ni, saya pulang ke rumah pada pukul 10.45 malam..diorang memang banyak celoteh..terhibur hati...semoga kita bertemu lagi..
.

No comments:

Post a Comment