Thursday, April 23, 2009

Iktibar HUNAIN


Dalam fatrah imtihan ini, sudah tentulah kita semua busy dgn jadual study masing-masing. Harapnya, kesibukan itu tidaklah melupakan kita terhadap hala tuju hidup yg kita susuri berlandaskan Islam ini. Jangan pula cita-cita dunia dikejar, sedang matlamat akhirat ditolak tepi. Imtihan dunia itu hanyalah ujian Allah swt terhadap hambaNya dan imtihan akhirat itu jua yg harus diutamakan.

Walau banyak mana pun buku dikhatamkan, walau banyak mana pun latihan yg dibuat, walau geliga mana pun otak menghafal, jangan over confident! Apa yg penting setelah berusaha gigih ialah nusrah Allah swt. Letakkanlah kebergantungan kpd Allah swt itu lebih tinggi berbanding keyakinan diri.

Over Confident

Jika kita over confident dalam menempuh perjuangan exam ini, jadilah kita umpama tentera-tentera Islam yg over confident dlm perjuangan Hunain.

Sesungguhnya Allah telah menolong kamu mencapai kemenangan dalam banyak medan-medan perang dan jua di medan perang Hunain, Iaitu semasa kamu merasa megah dengan sebab bilangan kamu yang ramai, maka bilangan yang ramai itu sekali-kali tidak mendatangkan faedah kepada kamu sedikitpun, dan (semasa kamu merasa) bumi yang luas itu menjadi sempit kepada kamu, kemudian kamu berpaling undur melarikan diri.

Kemudian Allah menurunkan semangat tenang tenteram kepada RasulNya dan kepada orang-orang yang beriman, dan Allah menurunkan tentera yang kamu tidak melihatnya, serta ia menyeksa orang-orang kafir itu (dengan kekalahan yang membawa kehancuran), dan yang demikian itu ialah balasan bagi orang-orang yang kafir.

= Surah at-Taubah : 25 – 26 =


Tentera Hunain

Sirah zaman Rasulullah saw ini memaparkan 12 ribu tentera Islam turun ke medan perang dipimpin oleh Rasulullah saw. Jika nak dibandingkan dgn peperangan lain sebelumnya, peperangan Hunain ini melakar sejarah kehebatan Islam dgn jumlah tentera yg sangat besar, yg pernah dikepalai oleh baginda Rasulullah saw.

Berhadapan dgn musuh drp Bani Hawazin dan Bani Thaqif, tentera Islam ketika itu berasa sangat yakin mereka akan beroleh kemenangan. Lantas, persediaan dilakukan bagai melepaskan batuk di tangga, strategi diatur atas pagar sahaja, kelengkapan senjata dipandang sebelah mata..

Dek sikap over confident tersebut, mereka lupa untuk bergantung harap kpd Allah swt, sebaik-baik Perancang. Akibat memandang rendah kekuatan musuh, tentera Islam menjadi kacau-bilau pd awal peperangan lagi. Akhirnya, Allah swt menghantar tenteraNya yg tak dapat dilihat untuk mengalahkan musuh demi agamaNya. Sudah tercatat dlm taqdir, Islam menang dengan izinNya.

Rendah Diri

Sehebat mana pun diri kita, ingatlah ada lg yg Maha Hebat. Jauhi pemikiran tentera Hunain, kita tak mahu jadi spt mereka. Suratan Ilahi tiada siapa yg tahu. Oleh itu, sentiasalah rasa rendah diri, kita hanya hamba yg lemah..

Perjuangan kita suci..perjuangan menuntut ilmu demi agamaNya. Jangan landasinya dgn emosi, amarah semata. Biarlah ia didasari niat yg ikhlas dan amalan yg tulus. Mumtaz atau tidak, persoalan kedua. Apa yg penting, perjuangan kita tidak tersasar dr landasan. Jangan kita gagal menghadapai ujian Allah swt melawan nafsu, demi mencapai kejayaan dunia.

Matlamat kita murni..matlamat menegakkan syariatNya di muka bumi ini. Ayuh! Berusahalah bersungguh-sungguh dan letakkanlah pergantungan hanya pd Allah swt, yakini ketentuanNya..
.
Fikir-fikirkanlah...
.

No comments:

Post a Comment