Tuesday, October 13, 2009

Sub1: DAKWAH & STUDY Bukan Macam Jongkang-Jongket

Anis, jomlah ikut smart circle
Anis, jomlah pergi kelas tafaquh
Anis, jomlah berdakwah
Anis, tolong jadi ajk program
Anis, ummah semakin koyak
Anis, jomlah amar makruf nahi mungkar
Anis, jomlah kita bangkit mengubah segalanya

Aku tidak mahu
Aku kena study
Markah semester lepas dah cukup teruk

Gara-gara dakwah, tarbiah, usrah dan program
Aku menyesal megikuti semua itu
Bosan!!
Buang masa!!

Dakwah bukan je plainly cerita rububiyah ketuhanan, tapi luas lagi skopnya

Bukan ke islam tu syumul
Sempurna, menyeluruh, meliputi semua perkara
Kalau nak berjaya, kena study
Waktu study, studylah

Esok kalau dah berjaya
Aku buatlah kerja dakwah tu

Kalau aku buat kerja dakwah, aku gagal dalam pelajaranku
Kan nanti aku menutup mata orang lain terhadap Islam

Anis, dakwah dan pelajaran bukan macam jongkang-jongket

Jongkang-jongket?
Apa kau merepek ni?

Ya, dakwah dan pelajaran BUKAN macam
jongkang-jongket

Bila dakwah di atas, pelajaran di bawah
Bila pelajaran di atas, dakwah di bawah

Tu bukan dakwah namanya
Dan tu bukan belajar namanya
Habis tu?

Hmm, dakwah dan pelajaran kena berkadar terus
Tak boleh inversely proportional

Apa maksud kau?

Orang yang melakukan kerja dakwah dengan ikhlas akan menemukan Allah dalam pelajarannya

Aku tidak faham
Tak pe, aku terangkan

Macam ni, bila dah berdakwah tu
Rasa senang je nak study

Bila belajar Anatomy of Heart misalnya
Boleh bayangkan betapa hebatnya Allah ciptakan jantung

Bila belajar tentang Inflammation in Pathology, rasa kerdil diri berbanding Yang Maha Kuasa

Bila belajar Microbiology, terasa akrab dengan Maha Pencipta

Kenapa?

Sebab diri tahu bahawa ilmu-ilmu tersebut adalah milik Allah

Rasa senang hati nak terima ilmu
Kalau orang lain study 1 jam
Dia hanya perlu study 10 minit sahaja
Sebab apa?

Sebab ada keberkatan masa dalam studynya itu

Aku tak pernah rasa semua itu

Lain tu, selama ni kau nak cakap yang aku ikut program tarbiah dan dakwah tu tak ikhlas?

Tak, itu bukan maksud aku
Cuma kena checklah sikit hati tu
Waktu buat kerja dakwah tu, ada tak berlaku tarik tali dengan Allah

No comments:

Post a Comment