Tuesday, March 9, 2010

Erti Hidup Bersama PERJUANGAN

Huhh! Tahun3 memang tahun yg busy, jadual sangat padat dengan urusan study dan aktiviti persatuan..
Alhamdulillah..selamat pindah rumah baru dan semua dah setel..skarang baru terdetik nak update blog..maaf sarah (yg dah lama bising suruh update)..

Tahun 2010 :
- pelajar medic tahun3
- s/u mentor council
- timb pengarah iman3
- mentor adik2 tahun1
- masulah rumah
- ajk program tertentu

Tanggungjawab yg diamanahkan dianggap sebagai suatu taklifan Allah swt utk saya. Sesungguhnya ini adalah sebenar-benar tarbiyah hidup..menjadikan diri lebih kuat dan sabar, belajar mengurus masa, belajar membahagi prioriti tugas, belajar menghargai orang lain, belajar utk memimpin, belajar utk berfikir, belajar utk menyampaikan, belajar mengawal emosi, belajar erti kesatuan, belajar erti pengorbanan, BELAJAR MENGENAL ALLAH, belajar..belajar..dan belajar...

Kadang terasa taklifan tu sangat berat, selalu rasa down, futur. Sudah lumrah, iman kan naik turun pastu naik balik. Namun, perasaan itulah yg mendekatkan diri dengan Pencipta kita..Masa susah, kita minta pertolongan Allah...masa sedih, kita mengadu pada Allah...masa sunyi, kita berbicara dengan Allah...masa runsing, kita minta ketenangan dari Allah...masa buntu, kita mohon ilham dari Allah...tak putus2 doa kpd Allah..perasaan tu..PERASAAN DEKAT DENGAN ALLAH..saya rindu perasaan itu...

Pernah satu hari, saya rasa sangat tak bersemangat, jalan dakwah ni memang memenatkan..saya letak status ym : "apakah ubat utk merawat futur?" Malam tu ada ceramah sempena Maulidur Rasul ..alhamdulillah, cepatnya Allah bagi jawapan..then, status ym saya edit : "apakah ubat utk merawat futur? selusurilah perjuangan Nabi saw"..perjuangan Baginda penuh onak, ditentang fizikal, mental, emosi..Baginda juga pernah rasa lemah tapi, Baginda terus kembali kpd Allah..Baginda yakin Allah sentiasa di sisi utk membantu agamaNya, membantu sesiapa shj yg membawa risalahNya. Ustaz cakap, kita selalu nak ikut sunnah Rasulullah tapi kita selalu lupa sunnah Nabi yg utama..memperjuangkan Islam itu sendiri, satu jalan yg Allah jual dengan syurga kalau kita sanggup beli dengan pengorbanan harta dan diri kita pada jalan ini..Saya sudah pun berada atas jalan tu, kenapa nak berhenti pula..apa yg perlu saya buat, teruskan berjalan walaupun saya tahu ada paku dan duri atas jalan tu, ada tangan2 yg menolak saya sampai jatuh, dan macam2 lagi rintangan di depan..sebab saya tahu darah yg mengalir dari kaki saya Allah sukat,. kalau jatuh, Allah ada di sisi utk bangunkan saya,. dan rintangan yg datang hanyalah tangga2 ujian ke arah tangga yg terakhir menuju syurga Allah..Esok tu juga saya start baca Fiqh Sirah karangan Syeikh Said Ramadhan al-Buti..semangat saya pulih..ALLAH BAGI JAWAPAN DENGAN UBAT SEKALI..subhanallah..alhamdulillah...

Senior kata tahun3 tahun paling tension sbb susah..susah macam mane, saya tak tahu..jadual padat ke? subjek susah faham ke? kena study banyak ke? ..yang pasti saya dah boleh positifkan minda..seriously, saya sangat suka tahun ni..tahun3 adalah tahun paling enjoy berbanding 2thn sebelum..sebab? Sebab saya banyak belajar...

No comments:

Post a Comment